Úloha č. 1
Řešení: V úloze stačilo postupně sčítat a odečítat okolní místa v tabulce. Jak zapsat postup bylo několik způsobů, například barvami nebo šipkami, ale do černobarevného vzorového řešení mi nejlepší přijde psát čísla, kam v jakém pořadí jsme čísla doplňovali. Třeba takto:
- 7-3 = 4,
- 2+3 = 5,
- 5+7 = 12,
- 12+12=24,
- 12-7=5,
- 14 - 5 = 9,
- 5-4=1,
- 9-1=8,
- 24+26=50
Správnou odpovědí je celý tento vyplněný trojúhelník.
Komentář: Pro starší řešitele to byla úloha spíše jednodušší, ale chtěl bych pochválit především prvňáky a nejmladší řešitele, kteří se do řešení zapojili a sepsali vysvětlující postup. Jak napsat postup a zformulovat myšlenky bylo výrazně těžší než úlohu vyřešit
Komentář pro rodiče: Jak jsem jedním rodičem konzultoval, zadávat podobné trojúhelníky s jinými čísly na kterých to s dítětem spočítáte a až potom mu zadat tuto úlohu, kterou spočítá a napíše samo, není porušování pravidel a naopak to chválíme.
Úloha č. 2
Řešení: Z obou misek prvních vah odstraníme jeden čtverec.
Z obou misek třetích vah odstraníme jeden kruh.
Víme, že dva kruhy váží stejně jako tři trojúhelníky. Proto můžeme dva kruhy na třetích vahách nahradit třemi trojúhelníky.
Z každé misky můžeme odebrat jeden trojúhelník.
Zjistili jsme, že dva trojúhelníky váží stejně jako jeden čtverec. Tu samou situaci máme i na čtvrtých vahách. Proto budou i misky čtvrtých vah v rovnováze.
Komentář: Úloha měla více postupů, které vedly ke správnému řešení. Řešitelé došli téměř vždy ke správnému řešení, u pár z nich nebyl dostatečně vysvětlený postup.
Komentář pro rodiče: Jak si zkušenější matematici všimli, vahami byla zadána soustava rovnic o třech neznámých, ale co jsem pozoroval (nejen v řešeních), tak mnoho i mladších řešitelů (i předškoláci a prvňáci) to intuitivně začali řešit správně a často vyřešili správně. Plyne mi z toho ponaučení nebát se ani pokročilejší matematiky.
A zadávat podobné úlohy s převodem symbolů na mističky s něčím, na vysvětlování mechanismu, opět nepovažujeme za podvod ale užitečnou pomůcku.
Úloha č. 3
Řešení: Rozkladem na prvočinitele, 256 = 2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2 = 2^{8} a 8 = 2\cdot 2 \cdot 2 = 2^{3}.
Z toho si můžeme všimnout, že v rozkladu 8+8 jsou čtyři dvojky, takže v rozkladu (8+8)\cdot (8+8) je jich osm, tedy
Komentář: Většina řešitelů našla správné řešení, i když v některých případech bohužel bez zdůvodnění. Za zdůvodnění se v úlohách tohoto typu počítá i určení, které možnosti zkoušet -- zde například pomocí velikosti nebo dělitelnosti.
Opravovali: 1. František Steinhauser, 2. Sára Šamánková, 3. Tomáš Flídr.